Elektra
Controleer de meterkast bij stroomuitval
Is de stroom alleen bij jou thuis uitgevallen en heb je enige kennis van de meterkast, groepenkast en aardlekschakelaar? Volg dan deze stappen om de storing op te lossen.
- Schakel eerst alle groepen in de meterkast uit.
- Probeer de aardlekschakelaar weer omhoog te zetten. Lukt dit niet? Dan kan de schakelaar defect zijn.
- Blijft de aardlekschakelaar wel omhoog staan? Haal dan alle stekkers uit de stopcontacten.
- Zet de groepen één voor één weer aan. Blijft de aardlekschakelaar ingeschakeld? Dan ligt het probleem waarschijnlijk niet bij de installatie.
- Sluit vervolgens elk apparaat afzonderlijk weer aan door de stekkers in de stopcontacten te doen. Ga per groep na of de aardlekschakelaar uitspringt.
- Mocht de aardlekschakelaar bij een bepaald apparaat uitspringen, dan heb je de oorzaak gevonden. Dit kan wijzen op een defect apparaat of op overbelasting van de groep. Probeer één van de apparaten uit te schakelen om overbelasting te voorkomen.
- Als de stroom uitviel terwijl de aardlekschakelaar nog aanstond, is de oorzaak mogelijk een kapotte of gesprongen zekering.
Volg deze stappen zorgvuldig om het probleem te identificeren en op te lossen.
Heeft u de oorzaak niet kunnen vinden of is het iets dat u niet zelf kunt oplossen? Meld uw storting via uw huurdersportaal.
Artikelen
Controleer dan eerst in de meterkast of de stoppen zijn doorgeslagen. Het komt namelijk voor dat een huishoudelijk apparaat voor een stroomstoring zorgt. Of dat er teveel apparaten op de groep zijn aangesloten. Koppel alle apparaten los en schakel 1 voor 1 de groep(en) weer in. Vervolgens sluit u 1 voor 1 de huishoudelijke apparaten weer aan. Als de stroom vervolgens uitvalt bij het aansluiten van een van deze apparaten, dan weet u dat het hieraan ligt.
Het kan ook zijn dat er toch een storing in de groepenkast is. Als bovenstaande test niet werkt, of de stroom gaat helemaal niet meer aan, dan kunt u 365beheer bellen. Tijdens kantooruren schakelen wij voor u een elektricien in. Buiten kantooruren en in het weekend kunt u ons ook bellen. Onze storingsdienst zal u dan zo goed mogelijk proberen te helpen.
Goed onderhoud is belangrijk en verhoogt het woongenot. Het groot onderhoud komt voor rekening van de eigenaar en regelen wij voor u. Klein onderhoud doet u in de meeste gevallen zelf en is voor uw rekening.
Welke gebreken zijn de verantwoordelijkheid van de huurder?
De volgende onderhoudstaken zijn de verantwoordelijkheid van de huurder:
- Schoonhouden en ontstoppen van gootstenen, afvoeren en toiletten
- Schoonhouden leidingen
- Reparaties en onderhoud van kranen en voorkomen bevriezen van leidingen
- Klein onderhoud aan bestrating en tuin
- Witten en behangen
- Schoonmaken en ontstoppen van dakgoten en ventilatiekanalen, vegen van de schoorsteen-
- Onderhoud hang- en sluitwerk van deuren, ramen en kozijnen
- Vervangen van kapotte ruiten
- Vervangen/bijmaken van sleutels
- Kleine reparaties en vervanging garnituur van douche, bad of toilet
- Kleine reparaties aan drempels zoals vastzetten en vastschroeven van loszittende onderdelen
- Reparaties aan en vervanging van elekriciteitsschakelaars, stopcontacten, kabel-, telefoon- en – computeraansluitingen en deurbellen
- Ontluchten en bijvullen van verwarmingsinstallaties
- Schoonhouden en vervangen van filters mechanische ventilatie
- Kleine reparaties aan het keukenblok
- Bestrijding van klein ongedierte als muizen, slakken, vlooien, mieren, zilvervisjes, wespen en luizen
- Binnenschilderwerk
- Kleine reparaties aan trapleuningen zoals vastzetten en vastschroeven van loszittende onderdelen
- Vervanging van kapotte lampen in gemeenschappelijke ruimten.
Welk onderhoud is voor rekening van de verhuurder?
De verhuurder moet ervoor zorgen dat de huurwoning in goede staat verkeert. Mocht de woning toch een gebrek krijgen, zoals een lekkend dak, dan moet hij dit verhelpen. Het klein dagelijks onderhoud moet u zelf uitvoeren en betalen. Dit kan bijvoorbeeld het binnenschilderwerk zijn of het vegen van de schoorsteen.
Ook schade aan de woning die u zelf heeft veroorzaakt, komt altijd voor uw rekening. Vergeet u bijvoorbeeld uw sleutel waardoor u de deur moet forceren, dan moet u dit zelf (laten) repareren en betalen.
De volgende onderhoudstaken zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder:
- Buitenschilderwerk, schilder- en stucwerk
- Versleten hang- en sluitwerk
- Trappenhuis
- Kapotte of ontbrekende trapverlichting
- Beschadigde of kapotte gootsteen
- Slecht of gevaarlijk gas of elektra
- Geregelde verstoppingen in de standleiding/defecten aan het huisriool
- Verzakte of ernstig krakende vloeren
- Onderhoud aan cv- en liftinstallaties
- Loszittend tegelwerk
- Slecht sluitende deuren en ramen
- Losse trapleuningen
- Verrotte balkonvloer of hek
- Verrotte of verroeste hijsbalk
- Ernstige wateroverlast op het balkon
- Lekkages van dak- en dakgoot
- Scheuren in plafonds en/of muren
- Scheuren en/of losse stenen in de gevel
- Vocht of schimmel door vochtdoorslag of lekkage
- Houtrot in ramen en kozijnen
- Kierende ramen die u niet met strips kunt dichten
Er zijn verschillende zaken die u kunt doen op het probleem op te lossen. Voor de oplossing dient u echter eerst de oorzaak te ontdekken.
De oorzaak is afhankelijk van de warmwatertoestellen die u in huis heeft. Bij een defect aan de combiketel heeft u vaak geen verwarming én geen warm water. Maar is er een probleem met de boiler, dan komt er alleen koud water uit de kraan/douche.
- Controleer eerst of uw verwarmingstoestel stroom (en/of gas) krijgt en of er een opslagcode in het display. Als het tijdelijk geen stroom heeft gehad, kan de ketel van slag zijn. Het is dan aan te raden de ketel te resetten.
- Er kan een onderdeel van de verwarmingsketel defect zijn. Controleer hierboven de waterdruk in de ketel, deze tussen 1,5 en 2 bar te hoort. Als deze te laag bleek kunt u zelf de ketel bijvullen. Water bijvullen is ook de oplossing als de radiatoren op de benedenverdieping wel, maar op de bovenverdieping mag niet warm worden. Hoe u de ketel kunt bijvullen, wordt stap voor stap uitgelegd in deze video.
- Het kan voorkomen dat alleen de bovenkant van radiatoren niet warm wordt. In dat geval zit er lucht in de radiator en werkt de verwarming wel. Dit kunt u oplossen door de verwarming te ontluchten. Hoe u de verwarming kunt ontluchten, wordt stap voor stap uitgelegd in deze video.
- Heeft u de oorzaak niet kunnen vinden of is het iets dat u niet zelf kunt oplossen? Meld uw CV storting via uw huurdersportaal.
Let op: bij een ernstige lekkage van een waterleiding altijd eerst uw hoofdkraan afsluiten.
Voor u een reparatieverzoek indient adviseren wij u de volgende zaken eerst zelf te onderzoeken/te controleren:
- Waar komt de lekkage vandaan? Wat is de mogelijke oorzaak?
- Bij buren navragen (indien van toepassing).
- Badkamer kitnaden en voegen controleren.
- Leidingwerk nazien.
- Nalopen kranen.
- Bij daklekkage: betreft het een pannendak of een plat (bitumen) dak?
Door het verstrekken van de juiste gegevens zijn wij beter in staat de juiste partijen aan te sturen voor herstel. Bij het versturen van verzoeken via de mail stellen wij foto’s ter verduidelijking van de klacht zeer op prijs. Dit kan verstuurd worden naar service@365beheer.nl.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Neem dan contact op. Onze vastgoedmanagers staan je graag te woord.